fredag 28. oktober 2011

Virtuall Maskin del 1



Virtuell Maskin del 1

Jeg skal installere Windows 7 Professional 32-bit i viritualbox versjon 4.1.4 karvene er:
1 GB minne, USB støtte, 3 harddisker: 20 GB disk (c:) filtype NTFS, 5 GB disk (d:) filtype FAT32 og 1GB disk (e:) filtype FAT32. Dokumentere valgene dine i en systemkonfigurasjon.






Jeg startet med å åpne viritual box og ny, deretter valgte jeg operativsystem Windows 7, jeg kalte datamaskinen windows 7.








Etter det kan man velge hvor mye RAM den virtuelle dataen skal ha. 








Nå som jeg har laget min egen data så går jeg inn på settings, deretter storage går på IDE controller og finner Windows 7 som jeg har som iso fil så den kjører i det virtuall CD-rommet.  






Når jeg skal legge til harddisker trykker jeg på Sata Controller der kan man legge til harddisker til den virtuelle maskinen, 



det er viktig å legge til harddiskene før man installerer 



operativsystemet. Det fant jeg ut fordi ellers må man gå inn på inn installere på nytt, så må man trykke frem til der du velger harddisker.







Der gjør man de om til partitioner med å trykke på new å velge de harddiskene som var lagd, deretter trykke på kryss og gå ut av installeringen.




Nå er det bare å legge inn USB støtte mens jeg første er på settings, da trykket jeg bare på USB og krysse av enable USB 2.0. Hvis dette ikke fungerer er det fordi du har en versjon av VirtualBox som ikke støtter USB, eller at du må ha Extension Pack som du finner på https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads.






Etter jeg hadde laget harddiskene og USB støtte som er kravet, satt dataen til boot Windows 7.iso filen som jeg hadde fått, så trykket jeg på start da vil den starte opp den virtuell maskinen. Første som må gjøres er velge språk jeg valgte Engelsk språk, norsk tid og norsk tastatur.  







Da er det bare å trykke installer og vente litt godta license terms og neste så må du velge mellom upgrade eller custom hvis du har flere harddisker må du ta custom eller om er noe annet du skal endre.







Da kommer jeg til harddiskene her må jeg velge en av de harddiskene jeg lagde til å trykke på drive options, deretter new så apply får godkjenne de som harddisker dette må gjøres på alle harddisker jeg lagde noe som jeg var inne på tidligere.







Nå er bare å trykke next, så vente mens den installerer.











Etter den var ferdig installert så valgte jeg bruker navnet mitt, på brukeren jeg skal bruke på dataen. Det er bare for hvis du skal ha flere brukere så du kan se forskjellig på hvem de forskjellige brukerne er sinne, dette er hvis flere skal bruke samme data da er dette fint.


 



Etter det er bare å velge et passord til logge inn med og et hint, hvis du glemmer passordet ditt. Deretter må man skrive inn produkt nøkkelen til operativsystemet for aktivere den.









Så er det bare å velge hvordan man vil at oppdateringene skal være, jeg tok only importent updates siden jeg ikke har bruk for alt på denne virutelle maskinen. Deretter velge dato og klokke.







Da er bare å velge nettverk her valgte jeg work network, siden jeg ikke skal bruke dette hjemme privat.



 Nå har jeg laget en virtuell maskin med Windows 7. Jeg skall bytte om på harddiskene litt som det står i kravene. Først skal jeg bytte om på fil type da bare går jeg på computer og høyre klikker på harddisken jeg skal bytte fil type på og trykker formater når man formater mister man alt på harddisken. Når du formaterer kan du bytte navn og fil type, etter jeg formaterte alle harddiskene så skulle jeg bytte om på hvem disk de er.





 


Bytte om på dette var litt vanskeligere, jeg måte høyre klikke på computer også trykker på manage da kom jeg til denne siden du ser på bilde.











Nå var det bare høyre klikke på den diskene, deretter change drive letter and paths på alle diskene jeg vil endre. Du kan se hva jeg endret diskene mine til øverst.




 Grei oppgave følte jeg lærte en del av dette.


Martin Sønsterud

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar