fredag 14. oktober 2011

Koble sammen to datamaskiner

Koble sammen to datamaskiner

I 2IKA har jeg fått oppgave å koble sammen to datamaskiner, med krysset nettverkskabel. Jeg skal bruke min kryssa nettverkskabel, som jeg lagde i min forrige oppgave.


Her ser du min kryssa nettverkskabel




Jeg gjorde oppgaven med en i klassen. Vi starta med å bytte IPv4 og subnet, jeg gikk inn på nettverks innstillinger. 

Så inn på change adapter settings (endre innstillinger for nettverkskort). 








Da kommer vi til nettverks koblinger jeg 
har wireless og local connection. nå høyre 
klikker jeg på local area connection 
(lokal tilkobling) også 
properties (egenskaper).
 








Da kommer vi til network (nettverk) 
her velger jeg IPv4, fordi det er 
den vi skal bruke 
når vi skal koble 
datamaskinene sammen. 
Deretter trykker jeg på 
properties (egenskaper).

Da kommer vi til her vi kan sette våres egen IP, jeg bytter fra obtain an IP address automatically (motta IP-adresse automatisk) til use the following IP address (bruk følgende IP-addresse).


Fordi da kan jeg skrive inn den IP-adressen jeg vil, som du ser på bilde bytta jeg til IPv4 til 192.168.0.1 og subnet til 255.255.255.0. partneren min han bytta IPv4 til 192.168.0.2 fordi vi ikke kan bruke samme IPv4, ellers vil ikke dataene finne hverandre og subnet til 255.255.255.0. subnet det kan være den samme, fordi den ikke har noe med hvem du er å gjøre.







Etter og endret IPv4, så var det bare å koble nettverkskabelen til datamaskinene. 
Måten vi har koblet det på nå er direkte, 
siden vi har satt kabelen rett fra data til data. 
Så måte vi se om vi fikk noe 
kontakt med hverandre, det gjorde vi.  











Vi gikk på cmd som du ser på bilde. Så måte vi ping hverandre, da skrev vi ping også den andre personen IP “ping 192.168.0.2”. Som du ser på cmd program bilde, så fant jeg partneren min som, betyr vi har kontakt mellom kabelen med hverandre.









Vi lagde en share map på c:\ jeg gikk i 
c disken trykket new (ny) og folder 
(mappe) som du ser på bilde, deretter 
trykket jeg på properties (egenskaper).
 






Vi tok å valgte alle her, nå vil alle som 
kobler seg opp mot dataen kunne 
gå og se i denne mappen. 
Du kan også velge om de skal 
kunne få lov skrive i den.






 Etter det var det bare å trykke done (ferdig).





Nå som vi begge har koblet til og vi har laget en share map, så må vi søke etter mappen på pcen.


 Som du ser her må du søkte 
etter hans IP, som ble 
\\192.168.0.2 
i dette tilfelle (kommer an på hvem IP partneren din har valgt) da vil man finne alle mappene 
han har til share. 








Etter funnet mappen til hverandre, prøvde vi å overføre filer for se hvor stor hastigheten var. Første gang vi prøvde så rakk vi ikke se en gang, vi overførte ca 60mb så prøvde vi ca 500mb og jeg rakk akkurat å ta bilde av det.

 Her ser du bilde på over føring direkte, med cat6 nettverkskabel. Jeg anbefaler å bruke 
en kabel, hvis du skal overføre flere 100GB. 
Det er veldig mye raskere og det er 
ikke noe vanskelig.


Koble det i labnett blir akkurat på samme måte, bortsett fra at vi kobler det gjennom 
en veggkontakt. Når man bruker labnett da går du gjennom et annet nett, 
som sikkert noen flere i huset er koblet til og det vil så klart gå 
saktere å overføringer filer på denne måten en koble direkte.

Martin Sønsterud




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar