fredag 14. oktober 2011

Krysset Nettverkskabel








 Lage Krysset Nettverkskabel


Jeg skal lage en krysset nettverkskabel, som kan være på ca 80 cm. Jeg skal bruke en Cat6 kabel, deretter skal sette på en RJ45 på værside av kabelen. Her skal jeg bruke standard 568A på den ene RJ45 og 568B på den andre RJ45, dette er for lage en krysset kabel. Forskjellen på standard 568A og 568B er egentlig ikke så stor kablene hvit/grønn, grønn og oranges, hvit/oranges er motsatt i de forskjellige standardene. På hver av sidene kan du se standard 568A og 568B.


En krysset kabel er normalt ikke brukt, hvert fall ikke i privat hjem det er får tjuvløsninger. Krysset kabel fungerer som en switch, som gjør det mulig å koble den mellom 2 pcer direkte, som en ukrysset nettverkskabel ikke kan den må gå gjennom en switch. En krysset kabel blir normalt brukt til å overføre fra en server til en annen, der ingen andre er tilkoblet, dette er for å overføre data med veldig høy hastighet.

Den kan bli brukt som en vanlig nettverkskabel, switcher i dag pleier automatisk og endre om koblingen selv så du ikke vil merke noe forskjell. hvis man bruker en gammel switch, så hadde man nok merket noe. En rett (nettverks) kabel skal du ta samme standard i begge ender, og her går det da å velge standard 568A og 568B. 
det er disse 3 koblingene som er mest brukt, det er bare de vi bruker her i Norge.

Jeg startet med avmante kabelen med avmantlingstang, jeg avmantla litt ekstra så jeg lett kan klippe de helt riktig og rett etterpå. Som du ser her.



 Der etter tvinna jeg ut kablene, og jeg starta med å legge kablene i rekke følge etter standard 568A. Sånn at når jeg klipper dem, så kan jeg bare sette de alle rett inn i RJ45.






Når jeg har fått de i rekke følge bare klipper jeg dem med tang, tar RJ45 siden av så det er lettere få den i riktig lengde gummi beskyttelsen skal sitte litt inni RJ45 fordi den skal klemme fast i kablene så alt den sitter godt fast. 







 Etter dette presser jeg alle kablene godt inni RJ45, ser om alle kablene er på riktig plass og helt inni, hvis dem ikke er det blir det ikke noe signal gjennom.
 Når jeg er helt sikker på at de er riktig og den ser bra ut, så bruker jeg RJ45 tang til sette kablene fast i den. Som du ser her på bildene.



Det var den ene enden med standard 568A, nå er det den andre enden som skal være med standard 568B. 
det er viktig at man huske og sette kablene i riktig nr på RJ45, at den er riktig vei når du setter inn kablene. 
Her gjør jeg akkurat det samme som jeg gjorde 
med den andre enden bortsett fra, at jeg bruker
 hvit/oranges på nr 1, oranges på nr 2, hvit/grønn på nr 3 grønn og på nr 6 som jeg nevnte noe om tidligere. 
På bilde her ser du åssen en krysset kabel skal kobles.





 Her ser du kabelen ferdig på bilde. Nå som jeg har satt på en RJ45 på begge ender, den ene i standard 568A og den andre i standard 568B.










Nå gjenstår det bare å teste kabelen med kabel testeren. Siden jeg nå brukte god tid og 
sjekka over mange ganger at det var 
helt riktig, så var alt riktig på denne kabelen. 
Men selvsagt er det lett at en kabel 
kommer feil, men det er en noe man 
lærer seg med tiden å unngå. 
På bilde her ser du jeg tester kabelen.







Krysset nettverkskabel av Martin Sønsterud





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar