søndag 16. oktober 2011

Tegning av hus og hjemme nettverk i Visio


Tegning av hus og hjemme nettverk i Visio

Denne uken har jeg fått i oppgave, å tegne en etasje i huset mitt i programmet Microsoft Visio. Det skal være etasjen jeg har sove rom, så det blir andre etasjen i huset.







Etter jeg startet Microsoft Visio, tok jeg og valgte new der etter trykket jeg på maps and floor plans. Nå har jeg en engelsk versjon av programmet, du kan så klart også 
få det på norsk.


Så valgte jeg home plan, 
passer fint til det jeg skal tegne.


Etter det bare trykket jeg 
create, da fikk jeg opp et ark.



Her ser du arket, ved siden av arket ser du noen bilder som vegger, dører, vinduer og osv, du kan også søke etter forskjellig ting du skal ha på tegningen din. Disse kan du lett bare dra rett inn på arket og justere størrelse på dem.



Jeg dro ut en vegg på arket og enkelt gjør den lengere, med å bare trykke på en av endene på veggen. Det går også an endre rettning på hvem vei veggen skal gå. 





Her ser du vindu og dør inni veggene, jeg bare dro vinduene og dørene rett inni veggene. Når jeg satte dem inn, så kunne jeg også justere de etter jeg satte de på plass gjøre de større endre retningen.





Jeg satte inn alle vegger, dører og vinduer som jeg skal ha i tegningen. Jeg synes at det veldig bra, at det går å markere og kopiere. Kopiere sånn gjør det både lettere og man sparer tid, om det er noe som skal være likt i stede for tegne dere om igjen.


 Etter å ha tegnet alle rom vegger vindu og dører, så startet jeg på møblene som skal være inni alle rommene. Da bare prøvde jeg å søke etter alle møblene jeg skulle ha, jeg dro møblene inn på de forskjellige rommene jeg skulle ha dem. Jeg prøvde så godt jeg kunne med å få møblene i riktig størrelse og vinkel, mye små jobb med møblene men det så ikke så greit ut etter en stund. Her på bilde ser man jeg satt inn møblene. Grunnen til det går en dør ut i andre etasje der, er fordi det ikke er noe der er pga vi skal ha veranda der, men den er ikke bygget enda så det går rett ned 3 meter der.



 Nå som er huset er tegnet, må jeg tegne nettverket i huset.
Jeg starter med å trykke fil så lager jeg en ny, men denne gangen tar jeg network (nettverk).




 Deretter går jeg på detailed network diagram (detaljert nettverksdiagram) og lager den.






Det er nesten likt som da jeg lagde huset, bare litt andre objekter. Nå som jeg har laget den, kan start jeg med å ta en brannmur foran ruteren. Alle rutere har pleier å ha brannmur i dag. Bak brannmuren kommer ruteren deretter, kommer ethernet som er koblet til alt. Du ser jeg har 2 trådløse punkter i huset som alle PC-ene får nettverk fra, det er 6 bærbare og 2 stasjonære PC-er vi har i huset. De stasjonære bruker kabel inn, som du ser på bilde.




Martin Sønsterud

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar