mandag 30. januar 2012

Utplassering uke 5-7 Dag 1


Dag 1


Jeg skal nå ha utplassering i 3 uker, jeg har fått meg utplassering i modum kommune. Der skal jeg være i 3 uker fra i dag, håper på lære en del mens jeg er der. Skal skrive rapport for hverdag som går litt om hva jeg gjort og lært.


I dag fikk vi hoved oppgaven min, som er sette opp skole PC-en. Men vi skal være med ut litt av og til, i dag var jeg først med ut på en barneskole vi skulle skjekke noen printere og switchen. Den ene printern hadde fått feil IP dette kan skje når strømmen blir tatt ut, vi fant ut IP-en med skrive ut en config side deretter satte vi bare den til riktig IP-en. Den andre printern hadde mista IP-en sin og fikk ikke kontakt med nettverket, så vi gikk til server rommet fant porten til switchen og der var det jo ikke noe kabel. Vi fant en løs kabelen der og det viste seg at den var den som var til printern, det fant vi ut med å koble den til en PC og åpne CMD med “ipcofnig” da så vi den var i IP range den skal være i så var bare sette den inn.


Nå var de se litt på de portene på switchene som var noe galt med, den ene hadde en error som vi ikke fant ut men den var koblet til noe rense anlegg.  De andre portene var noe galt med antagli switchen eller kabelen.
Vi dro også til en barnehage som det var PC-er som ikke fikk skrive ut, vi fant ut at det var noe med driverne ikke støtter Windows server 2008 med XP maskiner siden kommunen har gått over fra 2003 til 2008 server. Siden de skal skrive ut i RDP, så de har full kontroll om skal skje noe galt men vi fikk ikke opp skriverne i RDP.


Når vi kom tilbake fikk vi oppgaven med sette opp skole PC-er, de hadde laget en mal på åssen det skal gjøres. De skal brukes som tynnklienter så er å installere med CD, deretter melde de inn i domene dems.
Vi fikk også se litt på nettverket dems og vi så server rommet dems, det var veldig spennende er stort nettverk så.  Enda et plus er at de forklarer om nettverket sitt og hva de holder på med, det veldig fint får med mye er masse å lære veldig hyggelige folk var en del snakking.


Jeg lærte litt med åssen det fungerer å finne feil i nettverket, å var veldig spennende kunne se åssen er fungerer der ut er en god del mer anderledes en sistte i et klasse rom. Hadde en super dag veldig spennende følte jeg var med på det som skjedde, kommer til bli 3 gode uker.

Martin Sønsterud

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar