HelpDesk
Denne uken skal jeg
jobbe med HelpDesk, det finnes forskjellige programmer som hjelper med dette.
HelpDesk er for support til kunder og ansatte. Med helpdesk kan de ansatte
logge på helpdesk siden de har i bedriften, med brukernavn og passord deretter
kan de skrive inn hva de trenger hjelp til eller hva som er galt. Det går også
an å sette opp mail sånn at alle kan sende til en vanlig mail adresse eks
(Kundesurivce@itbedriften.no) som bedriften sette opp, alle mailene som blir
sendt til denne support mailen vil også komme som ticket/sak i helpdesken. Spiceworks
går til Windows men det kan fungere med Linux men da må det kjøres med Wine,
Wine er et program som kan kjøre forskjellige Windows programmer.
I HelpDesk så kan vi
sette opp et system på hvordan vi vil ha det, eks her er å ha linje 1 til å ta
i mot sakene som kommer inn men saker de ikke klarer å løse kan de sende til
linje 2. på linje 1 er det mest normalt med å sette lærlinger og de med mindre
erfaring altså de som er billig i drift. På linje 2 kommer de med mer erfaring,
som for eksempel hvis en lærling på linje 1 får en sak innen for nettverk, som
han ikke klarer å løse og på linje 2 har de en som har my erfaring om nettverk
da sender han så klart saken til han.
I oppgaven jeg har
fått, skal jeg jobbe med et program som heter SpiceWorks. Dette er et helpdesk
program jeg skal installere i Windows 2008 server. Det jeg skal i oppgaven er å
sette opp en Windows 2008 server installere spiceworks, deretter sette opp AD
denne skal settes opp mot spiceworks så den synker brukerne. Jeg skal logge inn
med en bruker prøver å sende en sak, deretter svarte tilbake på saken. Jeg skal
også lage en mail kunder og ansette kan sende saker til, skal også skanne
nettverket etter enheter.
Install SpiceWorks
Jeg har valgt å bruke
VirtualBox så her har jeg laget en maskin og installert Windows 2008 server med
AD (Active Directory), deretter laster jeg ned spiceworks så det er klart til å
installere.
Nå som det ligger klart
begynner jeg å installere spiceworks det første jeg kan velge er port, port 80
er standard web server port så jeg lar den stå på 80. Resten er bare neste og
neste, så vil den installere da er det bare å trykke ferdig.
Nå som spiceworks er
installert starter jeg den opp, da vil den gå inn på nettleseren på Localhost,
spiceworks bruker nettleser som grensesnitt, når jeg kommer inn på denne siden her
så kan jeg lage en spiceworks bruker.
SpiceWorks Bruker
Når man bruker
Internet Explorer i Windows server da kommer det alltid opp sikkerhet som du
kan velge å legge til denne siden, dette kan skrus av i “Server
Manager-Configure IE ESC. Jeg gikk og lasta ned Adobe Flash Player jeg vet
spiceworks trenger det til å vise nettverk kartet, her kan vi se alle enhetene
som er registrert i spiceworks.
Etter dette laget jeg
en bruker fylte inn og trykket “Create Account”, før jeg går videre nå passer
jeg på at den fysiske PC-en har satt IP til automatisk og VirtualBox til
Bridged. Det er viktig å velge riktig nettverks kort ellers kommer jeg ikke i
riktig nettverk, med en fysisk maskin vil det kun være å koble inn nettverkskabelen.
Nå skal jeg få utdelt automatisk IP fra nettverket, vi har satt opp noen PC-er
i dette nettverket som vi skal skanne med spiceworks.
Scanning
Nå som jeg har fått
koblet til nettverket går jeg i spiceworks og trykker på “Settings” ved bruker
navnet mitt, her trykker jeg på “Network Scan” deretter “New Scan Entry” her
kan man velge hvilken IP range som skal bli skannet for å finne enheter da
åpner jeg “CMD” og skriver “ipconfig”. Nå vil jeg få opp IP-en min som i dette
tilfelle er 10.16.170.111 og da vet jeg at IP rangen er 10.16.170.1-254, jeg
vet at det er flere enheter i denne IP rangen siden vi er mange her som får
delt ut DHCP fra samme enhet. Når jeg er på “New Scan Entry” skriver jeg inn IP
range som jeg skal skanne, deretter velger jeg bruker og jeg velger administrator
brukeren på maskinen og lar det andre være defult. Nå som jeg har gjort klar 1
skann trykker jeg på “Start Network Scan”, på den ene bilde kan man se et
nettverk skann som står og skanner.
Nå som den skanner nettverket
etter enheter, vil den skanne gjennom nettverket etter forskjellig type enheter
som er koblet til dette nettverket i den IP rangen som jeg valgte å skanne. Enhetene
som blir funnet vil ble lagt til i spiceworks, men noen enheter som blir funnet
har ikke spicework tilgang til, alle enheter som ikke er lagt til i domene og
har passord vil ikke spicework får tilgang til. Så hvis man skal kunne finne
noen enheter i IP rangen som man søker på, må det stå noen enheter i dette
nettverket.
Etter skanning var
ferdig fikk jeg beskjed om at jeg ikke får tilgang til alle de forskjellige
enhetene, som jeg sa tideligere har ikke spicework tilgang kan være pga passord
eller brannmur. Siden jeg har satt opp AD (Activ Directory) så klarte
spiceworks å finne AD, som jeg har satt opp på serveren.
Jeg skulle også finne
noen printere i oppgaven, så jeg lagde 1 skann til for å finne printerne. Disse
printerne ligger i en annen IP range som jeg har fått opplysning om, så jeg
skriver inn denne IP rangen og kjører et nytt skann. Jeg finner printerne og
får opp informasjon om printerne siden jeg har tilgang til dem, får og kunne se
enheter som spiceworks har funnet går man inn på “inventory” deretter “Devices”.
Grunnen til de har en
rød X på bilde er fordi, jeg ikke er koblet til nettverket når bilde var tatt.
Active Directory Configuration og Portal
Ticket
Så nå som jeg er
ferdig med å skanne skal jeg synke AD med spiceworks og sette opp portal web,
da går jeg inn på “settings” igjen deretter på “Active Directory Configuration”.
Her har jeg skrivet inn IP-en til serveren, på “user” har jeg laget en egen ny
admin bruker i AD som jeg har lagt inn her. Så krysset jeg av for “AD Scanning”,
“Sync With AD Server” det vil si hvis det gjøres endringer i AD så vil det
automatisk bli endret i spiceworks og “Portal Intergration” da vil de få
tilgang til portal.
Da skal jeg gå inn på
portal “Help Desk-User Portal” deretter “Design the User Portal”, her ikke kan
man endre litt på siden legge til nye tabs endre på tekst flytte på ting se
hvordan brukerne vil se det osv.
Da er det på tide å
sende en sak inn med en bruker, da må jeg først lage en bruker i AD jeg lager
det i samme OU som jeg lagde den admin brukeren. Når jeg lagde bruker jeg
skulle logge inn med hadde jeg problemer med å få logget inn med brukeren, det
som var problemet var at når jeg lagde brukeren så valgte jeg bytte passord
etter første innlogging. Dette likte ikke portal så jeg gikk og endra det til
aldri bytt passord det velges når man velger passord på brukeren, det kan også
endres med å redigere brukeren etter den ble laget. Dette vil ikke bli noe
problem om brukeren logger inn på en maskin først, deretter bytter passord for
første innlogging.
Nå som jeg har laget
brukeren i AD går jeg innpå nettleseren og på “localhost/portal”, da vil jeg
komme til portal siden på spiceworks den jeg tidligere var inne og redigerte
litt på.
Husk og logge ut med
admin brukeren som alt er logget inn, da kan jeg logge inn med AD brukeren som
jeg nettopp lagde.
Etter jeg man logger
inn må man skrive inn brukernavn, passord og E-post, dette kan fylles ut i AD
også etter som hvordan bedriften vil ha det.
Når man logger inn kommer
det opp kontakt informasjon som kan fylles ut, så når dette er gjort vil komme
inn på portal siden som bedriften har satt opp som de vil. Men standard oppsettet
ser ut som dette, nederst på siden kan man sende inn saker med tittel
informasjon om saken det er også mulig laste opp fil for eksempel bilde av
problemet.
Jeg skal sende en sak
inn jeg skrev bare en liten test sak som kan ses på bilde ovenfor, deretter
trykker jeg på “Submit Comment” da vil saken bli sendt inn og man vil komme i
en type chat. Det jeg må gjør nå for å se saken er å gå på en annen PC så, jeg
kan ta å skriver inn IP adressen min fra den virtuelle Windows 2008 servern på
den fysiske PC-en min.
Grunnen til at dette fungerer
er for at de står i samme Lan og har kontakt med hverandre, når jeg skriver
inne IP-en i nettleseren da vil den komme til logg inn siden. Da kan jeg logge
inn på admin brukeren min, deretter går jeg på “Help Desk-Tickets” da vil jeg
se på lista at den saken jeg sendte med den AD brukeren på portal har kommet
inn. Da kan jeg velge å godta saken gjøre den, gi tilbake svar eller jeg kan
sende saken til noen andre som kan løse den. På bildene under kan vi se i
spiceworks at saken den blitt godtatt og at det har blitt sendt ut en melding,
på det andre bilde ser vi brukeren sin chat i portal dette er veldig fint
program hvert fall når det kommer til å gi tilbake meldinger til brukerne.
Email som Ticket
Da skal jeg lage en
support mail, som alle brukerne kan sende saker til. Jeg har valgt å bruke
Google de fleste bedrifter har sin egen mail server, det jeg gjør er å opprette
en mail deretter går jeg i spiceworks “Settings-Email Settings”. Her inne kan
man velge forskjellige protokoller og porter, som dataen skal gå på og gjennom.
Her må Emailen skrives inn, passordet og display name. Jeg brukte standard
protokollene og portene som stod der, man kan velge de portene og protokollene
som passer best for deg eller bedriften om man har en.
Da kan jeg bruke en
hvilken som helst email til å sende til, denne email jeg bruker i spiceworks. Jeg
sendte en mail til spiceworks support emailen jeg lagde, mailen vil bli sendt
til mail serveren og den vil komme opp som ticket i spiceworks her kan vi også
se email den ble sendt fra. Når denne saken blir godtatt og det blir sendt tilbake
melding, da vil det komme til mailen som saken ble sendt fra. På bildene kan vi
se spiceworks og mail som sende inn en sake.
Testing Spiceworks I Linux
jeg har tenkt å installere
spicework i linux med et Ubuntu basert OS som heter Zorin, jeg har installert
Zorin i VirtualBox noe spesielt med Zorin i forhold til Ubuntu er at den har
ferdig installert Wine. Som sakt tidligere Wine er et program til å kjøres
Windows programmer på Linux, dette må man ha for å bruke spiceworks i Linux.
På vanlig Ubuntu må
man installere Wine selv, med åpne “terminalen” og bruker kommandoen “sudo
apt-get intall wine”. hvis den ikke finner dette programmet er det fordi ikke alle
kildene er oppdatert, for og oppdatere kildene må man kjøre denne kommandoen “sudo
apt-get upgrade” da vil de søke etter kilder.
Også har jeg fått
vite at med kan installere et tilleggs program som heter winetricks, det skal
vist gjøre at man kan kjøre flere Windows programmer og forbedre Wine. For å
installere dette programmet, bruker man den samme kommandoen for install “sudo
apt-get install winetricks”.
Jeg starta opp Zorin
maskinen min og satte den i riktig nettverk, lastet ned spiceworks og startet
på installering.
Installeringen er
helt lik som på Windows, når det var ferdig installert skulle jeg starte den
opp. Men den sto bare å lasta, den ville ikke starte så jeg så litt på nettet
og fant ut at spiceworks klarer å bli installert men den vil ikke bli startet
opp. Det er vist mange som har lyst å bruke spiceworks på Linux OS, så jeg er
ganske sikker på at det finnes en måte å få det til å virke på.
Det er jo andre type
help desk programmer som finnes til Linux, det er lister på nettet med
forskjellige help desk programmer.
Konklusjon
Denne oppgaven kom
jeg meg gjennom greit nok, jeg synes jeg sleit en del på noen ting før jeg fikk
det til. Men var gøy når jeg endelig fikk det til, jeg ser at dette programmet
kan være veldig fint å bruke i bedrifter. Blir mye lettere å gi tilbake
meldinger til brukere, bedre system på sakene man har og andre har.
Det som kanskje brukt
mest tid på var få synket AD med spiceworks, siden jeg trodde de ville komme
rett inn i spiceworks på “people”. Men de blir ikke synket før man logger inn i
portal, da vil de komme synket i “people” i spiceworks. Resten av oppgaven gikk
greit, men skanningen var litt kjedelig fordi ikke fikk tilgang til noe tror
det kan være pga skole nettet er blokkert.
Martin Sønsterud
Takk for deling av denne flotte artikkelen! Det er veldig interessant Jeg elsker å lese, og jeg er alltid søker etter informativ informasjon som dette.
SvarSlettBoligalarm uten binding