onsdag 21. mars 2012

Help Desk


HelpDesk


Denne uken skal jeg jobbe med HelpDesk, det finnes forskjellige programmer som hjelper med dette. HelpDesk er for support til kunder og ansatte. Med helpdesk kan de ansatte logge på helpdesk siden de har i bedriften, med brukernavn og passord deretter kan de skrive inn hva de trenger hjelp til eller hva som er galt. Det går også an å sette opp mail sånn at alle kan sende til en vanlig mail adresse eks (Kundesurivce@itbedriften.no) som bedriften sette opp, alle mailene som blir sendt til denne support mailen vil også komme som ticket/sak i helpdesken. Spiceworks går til Windows men det kan fungere med Linux men da må det kjøres med Wine, Wine er et program som kan kjøre forskjellige Windows programmer.

I HelpDesk så kan vi sette opp et system på hvordan vi vil ha det, eks her er å ha linje 1 til å ta i mot sakene som kommer inn men saker de ikke klarer å løse kan de sende til linje 2. på linje 1 er det mest normalt med å sette lærlinger og de med mindre erfaring altså de som er billig i drift. På linje 2 kommer de med mer erfaring, som for eksempel hvis en lærling på linje 1 får en sak innen for nettverk, som han ikke klarer å løse og på linje 2 har de en som har my erfaring om nettverk da sender han så klart saken til han.

I oppgaven jeg har fått, skal jeg jobbe med et program som heter SpiceWorks. Dette er et helpdesk program jeg skal installere i Windows 2008 server. Det jeg skal i oppgaven er å sette opp en Windows 2008 server installere spiceworks, deretter sette opp AD denne skal settes opp mot spiceworks så den synker brukerne. Jeg skal logge inn med en bruker prøver å sende en sak, deretter svarte tilbake på saken. Jeg skal også lage en mail kunder og ansette kan sende saker til, skal også skanne nettverket etter enheter.


Install SpiceWorks

Jeg har valgt å bruke VirtualBox så her har jeg laget en maskin og installert Windows 2008 server med AD (Active Directory), deretter laster jeg ned spiceworks så det er klart til å installere.



Nå som det ligger klart begynner jeg å installere spiceworks det første jeg kan velge er port, port 80 er standard web server port så jeg lar den stå på 80. Resten er bare neste og neste, så vil den installere da er det bare å trykke ferdig.
Nå som spiceworks er installert starter jeg den opp, da vil den gå inn på nettleseren på Localhost, spiceworks bruker nettleser som grensesnitt, når jeg kommer inn på denne siden her så kan jeg lage en spiceworks bruker.




SpiceWorks Bruker

Når man bruker Internet Explorer i Windows server da kommer det alltid opp sikkerhet som du kan velge å legge til denne siden, dette kan skrus av i “Server Manager-Configure IE ESC. Jeg gikk og lasta ned Adobe Flash Player jeg vet spiceworks trenger det til å vise nettverk kartet, her kan vi se alle enhetene som er registrert i spiceworks.
Etter dette laget jeg en bruker fylte inn og trykket “Create Account”, før jeg går videre nå passer jeg på at den fysiske PC-en har satt IP til automatisk og VirtualBox til Bridged. Det er viktig å velge riktig nettverks kort ellers kommer jeg ikke i riktig nettverk, med en fysisk maskin vil det kun være å koble inn nettverkskabelen. Nå skal jeg få utdelt automatisk IP fra nettverket, vi har satt opp noen PC-er i dette nettverket som vi skal skanne med spiceworks.



Scanning

Nå som jeg har fått koblet til nettverket går jeg i spiceworks og trykker på “Settings” ved bruker navnet mitt, her trykker jeg på “Network Scan” deretter “New Scan Entry” her kan man velge hvilken IP range som skal bli skannet for å finne enheter da åpner jeg “CMD” og skriver “ipconfig”. Nå vil jeg få opp IP-en min som i dette tilfelle er 10.16.170.111 og da vet jeg at IP rangen er 10.16.170.1-254, jeg vet at det er flere enheter i denne IP rangen siden vi er mange her som får delt ut DHCP fra samme enhet. Når jeg er på “New Scan Entry” skriver jeg inn IP range som jeg skal skanne, deretter velger jeg bruker og jeg velger administrator brukeren på maskinen og lar det andre være defult. Nå som jeg har gjort klar 1 skann trykker jeg på “Start Network Scan”, på den ene bilde kan man se et nettverk skann som står og skanner.




Nå som den skanner nettverket etter enheter, vil den skanne gjennom nettverket etter forskjellig type enheter som er koblet til dette nettverket i den IP rangen som jeg valgte å skanne. Enhetene som blir funnet vil ble lagt til i spiceworks, men noen enheter som blir funnet har ikke spicework tilgang til, alle enheter som ikke er lagt til i domene og har passord vil ikke spicework får tilgang til. Så hvis man skal kunne finne noen enheter i IP rangen som man søker på, må det stå noen enheter i dette nettverket.



Etter skanning var ferdig fikk jeg beskjed om at jeg ikke får tilgang til alle de forskjellige enhetene, som jeg sa tideligere har ikke spicework tilgang kan være pga passord eller brannmur. Siden jeg har satt opp AD (Activ Directory) så klarte spiceworks å finne AD, som jeg har satt opp på serveren.
Jeg skulle også finne noen printere i oppgaven, så jeg lagde 1 skann til for å finne printerne. Disse printerne ligger i en annen IP range som jeg har fått opplysning om, så jeg skriver inn denne IP rangen og kjører et nytt skann. Jeg finner printerne og får opp informasjon om printerne siden jeg har tilgang til dem, får og kunne se enheter som spiceworks har funnet går man inn på “inventory” deretter “Devices”.


Grunnen til de har en rød X på bilde er fordi, jeg ikke er koblet til nettverket når bilde var tatt.



Active Directory Configuration og Portal Ticket

Så nå som jeg er ferdig med å skanne skal jeg synke AD med spiceworks og sette opp portal web, da går jeg inn på “settings” igjen deretter på “Active Directory Configuration”. Her har jeg skrivet inn IP-en til serveren, på “user” har jeg laget en egen ny admin bruker i AD som jeg har lagt inn her. Så krysset jeg av for “AD Scanning”, “Sync With AD Server” det vil si hvis det gjøres endringer i AD så vil det automatisk bli endret i spiceworks og “Portal Intergration” da vil de få tilgang til portal.



Da skal jeg gå inn på portal “Help Desk-User Portal” deretter “Design the User Portal”, her ikke kan man endre litt på siden legge til nye tabs endre på tekst flytte på ting se hvordan brukerne vil se det osv.



Da er det på tide å sende en sak inn med en bruker, da må jeg først lage en bruker i AD jeg lager det i samme OU som jeg lagde den admin brukeren. Når jeg lagde bruker jeg skulle logge inn med hadde jeg problemer med å få logget inn med brukeren, det som var problemet var at når jeg lagde brukeren så valgte jeg bytte passord etter første innlogging. Dette likte ikke portal så jeg gikk og endra det til aldri bytt passord det velges når man velger passord på brukeren, det kan også endres med å redigere brukeren etter den ble laget. Dette vil ikke bli noe problem om brukeren logger inn på en maskin først, deretter bytter passord for første innlogging.



Nå som jeg har laget brukeren i AD går jeg innpå nettleseren og på “localhost/portal”, da vil jeg komme til portal siden på spiceworks den jeg tidligere var inne og redigerte litt på.
Husk og logge ut med admin brukeren som alt er logget inn, da kan jeg logge inn med AD brukeren som jeg nettopp lagde. 



Etter jeg man logger inn må man skrive inn brukernavn, passord og E-post, dette kan fylles ut i AD også etter som hvordan bedriften vil ha det. 



Når man logger inn kommer det opp kontakt informasjon som kan fylles ut, så når dette er gjort vil komme inn på portal siden som bedriften har satt opp som de vil. Men standard oppsettet ser ut som dette, nederst på siden kan man sende inn saker med tittel informasjon om saken det er også mulig laste opp fil for eksempel bilde av problemet.



Jeg skal sende en sak inn jeg skrev bare en liten test sak som kan ses på bilde ovenfor, deretter trykker jeg på “Submit Comment” da vil saken bli sendt inn og man vil komme i en type chat. Det jeg må gjør nå for å se saken er å gå på en annen PC så, jeg kan ta å skriver inn IP adressen min fra den virtuelle Windows 2008 servern på den fysiske PC-en min.
Grunnen til at dette fungerer er for at de står i samme Lan og har kontakt med hverandre, når jeg skriver inne IP-en i nettleseren da vil den komme til logg inn siden. Da kan jeg logge inn på admin brukeren min, deretter går jeg på “Help Desk-Tickets” da vil jeg se på lista at den saken jeg sendte med den AD brukeren på portal har kommet inn. Da kan jeg velge å godta saken gjøre den, gi tilbake svar eller jeg kan sende saken til noen andre som kan løse den. På bildene under kan vi se i spiceworks at saken den blitt godtatt og at det har blitt sendt ut en melding, på det andre bilde ser vi brukeren sin chat i portal dette er veldig fint program hvert fall når det kommer til å gi tilbake meldinger til brukerne.





Email som Ticket

Da skal jeg lage en support mail, som alle brukerne kan sende saker til. Jeg har valgt å bruke Google de fleste bedrifter har sin egen mail server, det jeg gjør er å opprette en mail deretter går jeg i spiceworks “Settings-Email Settings”. Her inne kan man velge forskjellige protokoller og porter, som dataen skal gå på og gjennom. Her må Emailen skrives inn, passordet og display name. Jeg brukte standard protokollene og portene som stod der, man kan velge de portene og protokollene som passer best for deg eller bedriften om man har en. 



Da kan jeg bruke en hvilken som helst email til å sende til, denne email jeg bruker i spiceworks. Jeg sendte en mail til spiceworks support emailen jeg lagde, mailen vil bli sendt til mail serveren og den vil komme opp som ticket i spiceworks her kan vi også se email den ble sendt fra. Når denne saken blir godtatt og det blir sendt tilbake melding, da vil det komme til mailen som saken ble sendt fra. På bildene kan vi se spiceworks og mail som sende inn en sake.





Testing Spiceworks I Linux

jeg har tenkt å installere spicework i linux med et Ubuntu basert OS som heter Zorin, jeg har installert Zorin i VirtualBox noe spesielt med Zorin i forhold til Ubuntu er at den har ferdig installert Wine. Som sakt tidligere Wine er et program til å kjøres Windows programmer på Linux, dette må man ha for å bruke spiceworks i Linux.
På vanlig Ubuntu må man installere Wine selv, med åpne “terminalen” og bruker kommandoen “sudo apt-get intall wine”. hvis den ikke finner dette programmet er det fordi ikke alle kildene er oppdatert, for og oppdatere kildene må man kjøre denne kommandoen “sudo apt-get upgrade” da vil de søke etter kilder.

Også har jeg fått vite at med kan installere et tilleggs program som heter winetricks, det skal vist gjøre at man kan kjøre flere Windows programmer og forbedre Wine. For å installere dette programmet, bruker man den samme kommandoen for install “sudo apt-get install winetricks”.
Jeg starta opp Zorin maskinen min og satte den i riktig nettverk, lastet ned spiceworks og startet på installering.



Installeringen er helt lik som på Windows, når det var ferdig installert skulle jeg starte den opp. Men den sto bare å lasta, den ville ikke starte så jeg så litt på nettet og fant ut at spiceworks klarer å bli installert men den vil ikke bli startet opp. Det er vist mange som har lyst å bruke spiceworks på Linux OS, så jeg er ganske sikker på at det finnes en måte å få det til å virke på.
Det er jo andre type help desk programmer som finnes til Linux, det er lister på nettet med forskjellige help desk programmer.

 
Konklusjon

Denne oppgaven kom jeg meg gjennom greit nok, jeg synes jeg sleit en del på noen ting før jeg fikk det til. Men var gøy når jeg endelig fikk det til, jeg ser at dette programmet kan være veldig fint å bruke i bedrifter. Blir mye lettere å gi tilbake meldinger til brukere, bedre system på sakene man har og andre har. 

Det som kanskje brukt mest tid på var få synket AD med spiceworks, siden jeg trodde de ville komme rett inn i spiceworks på “people”. Men de blir ikke synket før man logger inn i portal, da vil de komme synket i “people” i spiceworks. Resten av oppgaven gikk greit, men skanningen var litt kjedelig fordi ikke fikk tilgang til noe tror det kan være pga skole nettet er blokkert.

Martin Sønsterud

1 kommentar:

  1. Takk for deling av denne flotte artikkelen! Det er veldig interessant Jeg elsker å lese, og jeg er alltid søker etter informativ informasjon som dette.
    Boligalarm uten binding

    SvarSlett